Californië is een leider in het gebruik van waterstofbrandstofcellen, maar experts zeggen dat ze ook zeer geschikt zijn voor de Midwest.
door Sue Ter Maat, Energy News Network
Toen Argonne National Laboratory-ingenieur Theodore Krause dit jaar met verkozen ambtenaren in Chicago sprak over alternatieve brandstoffen voor het openbaar vervoer, ontdekte hij dat veel lokale leiders veel meer wisten over batterijen dan over waterstofbrandstofcellen.
“Er is veel ontwikkeling en inzet van waterstoftechnologie in Californië, en hoewel het niet zo gepubliceerd is, zijn er inspanningen aan de oostkust om een waterstofnetwerk voor lichte voertuigen te ontwikkelen,” zei Krause, die leiding geeft aan de brandstofcel van Argonne laboratorium programma. “Maar als het gaat om de Midwest, hoor je niet veel over waterstof en brandstofcellen in dit deel van het land.”
Andrew Thomas, directeur van Renewable Hydrogen Fuel Cell Collaborative, gevestigd in Ohio, merkt op dat hoewel een aanzienlijke hoeveelheid waterstof wordt geproduceerd in de Midwest, de regio nog steeds veel van Californië kan leren over het aanpassen van de brandstof voor transport. En hoewel het grootste deel van die waterstof momenteel wordt geproduceerd uit aardgas, kan het ook worden geproduceerd met behulp van hernieuwbare elektriciteit.
“Het lijkt misschien alsof de Midwest nr. 1 [voor waterstof] zou zijn, maar dat is misschien niet het geval,” zei Thomas.
Een toekomst voor waterstof
Een rapport van de Fuel Cell & Hydrogen Energy Association, een industriegroep ondersteund door autofabrikanten, energiebedrijven en andere bedrijven, voorspelt in november dat waterstof tegen 2050 aan 14% van de Amerikaanse energievraag kan voldoen, waarbij het grootste deel naar transport gaat.
Waterstofbrandstofcellen zijn momenteel goed geschikt voor industrieel gebruik in de Midwest, zei Thomas, en zijn nuttig gebleken in vorkheftrucks, waar het gebrek aan emissies een bijzonder voordeel is in magazijnen. Het ministerie van Energie meldt dat sinds 2009 meer dan 20.000 waterstofvorkheftrucks worden ingezet door bedrijven als FedEx, Amazon en Walmart.
Thomas ziet ook potentieel voor waterstof in vrachtwagens langs de drukke scheepvaartcorridors van de Midwest. Een vrachtwagen die eerder dit jaar door Kenworth en Toyota werd geïntroduceerd, heeft een bereik van 300 km en kan in 20-25 minuten tanken.
Maar waterstof-brandstofcelvoertuigen hebben momenteel een nadeel vanwege de kosten van het bouwen van tankstations, zei Thomas. Een waterstof tankstation kost nu ongeveer $ 2 miljoen, zei hij.
Waarom Californië de waterstofeconomie leidt
Voorlopig loopt Californië voorop bij de acceptatie van waterstof. De staat is de thuisbasis van ongeveer 40 waterstofstations en er rijden meer waterstofcelauto’s op de wegen dan welke andere staat ook, zei Pat Valente, uitvoerend directeur van de Ohio Fuel Cell Coalition.
Het Zero-Emission Vehicle-programma van Californië vereist dat fabrikanten van personenauto’s en lichte vrachtwagens een bepaald aantal elektrische en waterstofcelvoertuigen per jaar in de staat produceren.
Ook biedt de staat kortingen aan particulieren die light-duty waterstofbrandstofcel- en elektrische voertuigen kopen of leasen en prikkels voor vloten om light-duty waterstofbrandstofcelvoertuigen te kopen, volgens het Centre for Climate and Energy Solutions (CCES).
De staat maakt deel uit van de Multi-State ZEV Task Force samen met acht andere staten – Connecticut, Maryland, Massachusetts, New Jersey, New York, Oregon, Rhode Island en Vermont. De missie van de taakgroep is om elektrische en waterstofvoertuigen te promoten, zodat tegen 2025 3,3 miljoen voertuigen met nulemissie op de weg zijn.
Daarentegen hebben staten in het Midwesten minder prikkels. Illinois biedt bijvoorbeeld financiering voor het vervangen van bussen voor openbaar vervoer door bussen met alternatieve brandstof. Volgens de CCES kunnen schooldistricten worden vergoed als ze schoolbussen ombouwen om op alternatieve brandstoffen te rijden. In Ohio krijgen bedrijven financiële hulp aangeboden om infrastructuurinfrastructuur voor alternatieve brandstoffen te gebruiken.
“Californië is nu het centrum vooral vanwege milieuregels,” zei Argonne National Laboratory chemicus John Kopasz, die helpt bij het leiden van de Midwest Hydrogen and Fuel Cell Coalition. “Ik weet niet of het Midwesten het centrum zou kunnen zijn, maar het heeft de potentie om een van de grotere regio’s voor de ontwikkeling van waterstoftechnologie te zijn als een van de grootste regio’s voor werkgelegenheid in de transportsector in de VS belangrijk [voor waterstof]. ”