De snelweg zo helder als de dag – zelfs in het holst van de nacht: dat is nu voorbij in de eerste regio’s van België. Tenminste voor nu. Andere delen van het land zullen waarschijnlijk volgen.
Door de energiecrisis schakelt België ‘s nachts gedeeltelijk de snelwegverlichting uit. Dinsdagnacht gingen de lichten uit op het eerste deel van de E40 tussen Luik en Leuven vanaf 22u. Volgens berichten in de media hoopt het Waalse gewest in het zuiden van België op een besparing van 400.000 euro.
“Alles wat bijdraagt tot een lager verbruik kan de situatie in de energiecrisis verlichten”, zei de Waalse minister van Energie Philippe Henry in Waremme. Op andere Belgische autosnelwegen zouden de komende dagen ook de straatverlichting uit moeten gaan tussen 22u en 5u.
Testfase van drie maanden
“Natuurlijk heeft dit gevolgen voor automobilisten”, zegt minister van Energie Henry. “Daarom concentreren we ons op de nacht, wanneer er aanzienlijk minder verkeer is.” Voorlopig is de energiebesparende maatregel beperkt tot drie maanden, waarna het Waalse gewest de situatie wil herzien. “Verkeersveiligheid is een absolute prioriteit”, benadrukte Henry.
Automobilisten in België reageerden kalm op het besluit. “Natuurlijk is het veel prettiger rijden met lichten aan”, zegt de 55-jarige Johan Vanhoyland. “Maar in Duitsland rijd ik ook duizenden kilometers op onverlichte autosnelwegen, en zonder enig probleem.”
De felle daglichtverlichting van de snelwegen werd zo’n 60 jaar geleden geïntroduceerd. Het moet leiden tot meer veiligheid en minder ongevallen. Tot nu toe is een dergelijk effect echter niet aangetoond. In het Vlaamse deel van het land werd tien jaar geleden de integrale verlichting van de snelwegen afgeschaft.